Trots op de Vrienden van Elektro-en Installatietechniek Zeeland

De vereniging van de Vrienden van Elektro- en Installatietechniek Zeeland (VvE&I) is opgericht in 2007 door de MBO opleiding elektrotechniek van Scalda en een aantal bedrijven uit de elektrotechnische branche. De VvE&I bestaat uit Zeeuwse bedrijven uit (tegenwoordig) de elektrotechniek en installatietechniek en onderwijsinstellingen (VO, MBO, HBO), die een technische beroepsopleiding aanbieden. De leden komen 4 a 5 keer per samen om de laatste ontwikkelingen uit het bedrijfsleven en het onderwijs met elkaar te bespreken.

Het doel van de VvE&I is om jongeren te interesseren voor elektro- en installatietechnische opleidingen en beroepen. De leden uit het bedrijfsleven werken actief samen met en participeren in het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs op een hoog peil te houden en de aansluiting tussen de opleiding en de praktijk te optimaliseren. Dit uit zich in het meedenken en meepraten over hoe het onderwijs vorm moet krijgen om zo goed mogelijk aan te sluiten op dat wat in het bedrijfsleven gevraagd wordt, het samen ontwikkelen van lesmateriaal en of / keuzedelen, het verzorgen van gastlessen op de aangesloten scholen, maar ook in het primair onderwijs. Verder zijn “de Vrienden” betrokken bij het begeleiden en het beoordelen van projecten.

Een belangrijke rol  is ook weggelegd voor de leden van de VvE&I tijdens Open Dagen en andere evenementen die het werken in deze branches onder de aandacht brengen. Jaarlijks worden bijvoorbeeld samen met het Huis van de Techniek de BTZ dagen en de Techniek Experience georganiseerd om de technische branche onder de aandacht van 2e jaars vmbo leerlingen te brengen.

De VvE&I is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe bedrijfsleven en onderwijs samen kunnen optrekken om de kloof tussen wat het bedrijfsleven vraagt en wat de school aanbiedt zo klein mogelijk te maken. Een vereniging en een initiatief om trots op te zijn dus!